Stipendium

Nyköpings Konstförenings stipendiefond har som huvudsakligt ändamål att med studiestipendier stödja studerande konstnärer med anknytning till Sörmland.

Annons Nyköpings Konstförening

Stipendiat 2024

Vinnare till 2024 års Stipendium är Siri Junell, 21 år och studerar kandidatprogrammet Smycke och Corpus på Konstfack.
Motivering
Siri Jungell visar med sin portfolio stor hantverksskicklighet och talagnfullhet som designer. Här visar hon smycken i avancerat utförande som styrs med elektronik samt en pall som delvis tagits fram med hjälp av 3D skrivare. Men det intressanta är hennes tankar kring de olika verken där hon inkluderar sig själv och sitt eget liv. Här kopplar hon även sina tankar kring miljön vilket fint redovisas i den mobil hon visar. Siris bakomliggande tankar i sin produktion är ett av skälen till varför hon skall tilldelas detta stipendium.
Lars Sjögren
TV-producent, Konstnär
Sökande ska ha anknytning till Södermanlands län. Där hänvisar vi till länsgränsen, vilket inte innefattat Stockholms stad.

Tidigare stipendiater

2022 ingen stipendiat
2023 Alex Eriksson

”STIPENDIATER”
Den 13 oktober – 25 november 2007 hölls en samlingsutställning med Nyköpings Konstförenings stipendiater på NK-villan i samarbete med Nyköpings Kommun.